Szolnoki Sportcentrum-Sportiskola kajak-kenu szakosztály U15-U18

Téli edző(futó)tábor, Tihany

Időpont: 2021.12.17-20. Mindig az évnek ebben a szakaszában tudunk táborozni, a mi sportolóink között nincsenek magántanulók, ezért az iskolai szüneteket kell feltölteni edzőtáborokkal. Csak ilyen formában tudjuk tartani a lépést a már fiatalon is profi ellenfelekkel.

Helyszín: Tihany, Ifjúsági Szállás. Családok, baráti társaságok, osztálykirándulók, erdei iskolások, zarándokok, kerékpárosok és most már kajak-kenusok közkedvelt helye! A szálláshely Tihany központjától 800 m-re található a Belső-tó partján. Egész évben nyitva tart. Hét kényelmes, tágas szobában várja az oda érkezőket. A közelben lévő biciklis- és gyalogos túraútvonalak alkalmasak a félsziget felfedezésére.

Minden korosztálynak Tihany és a környéke sportolási programokat nyújt. Egy jól felszerelt teakonyha (hűtőszekrény, mikrohullámú sütő, kávé-teafőző helyben főzésre nem alkalmas, de az étkezéshez szükséges eszközökkel fel van szerelve) és egy 46 fős étkezésre lehetőséget nyújtó társalgó (televízióval) szolgálja a vendégek kényelmét.

Résztvevők: 1 fő edző, 9 fő utánpótlás korú versenyző és 2 fő felnőtt korú (de még a Szolnoki Sportcentrumhoz tartozó) versenyző. A fiatalok között voltak korosztályos válogatottak, fiúk-leányok, illetve kezdő és haladó versenyzők. A tábori csapatba a 2021-es versenyeredmények és a munkához való hozzáállás alapján lehetett bekerülni.

Költségek: szakosztályi költségvetésből fizettünk a szállást, az étkezést és az utazást, a létesítmény használatot. Az edzőtábori költségekhez sportolóink családjai is hozzájárulta, de differenciáltunk és az eredményesebb versenyzőinknek kevesebbet kellett befizetni, ilyen formában is értékelve eredményeiket.

Program: napi 3-4 edzés tartottunk. Minden délelőtt hosszúfutás: Tihany-Belső-tó, Barát-lakások-Tihany útvonalon, táv. 10-18 km. Délután ismétléses, szakaszos, felmérő terepfutások: 3-as hullám, Kilátó-kör, 2-5 perces intervallumok, összterjedelemben1-1,5 óra. Ezt követte egy-másfél órás erősítés, majd este tornatermi edzés, játék. A csapatkohéziót próbáltuk közös városnézéssel, palacsintázással, videózással erősíteni.

A hegyi-, terepfutások élettani hatásai mellett pszichésen edzi a versenyzőt: egy hosszabb emelkedőn elég sűrűn átkell lendülni a holtponton. Ezen felül a helyszín választásnál befolyásolt minket a táj szépsége (nem minden alföldi gyerek látott hegyet, esetleg még a Balatont sem). Az ilyen jellegű edzések a téli felkészülésünket továbbra is színesítik, hiszen minden hónapban kétszer 1-1 napra, 1-1 hétvégére felmegyünk a hegyekben emlékeztetni a szervezetünket.

Hatásai még: növeli az izomerőt. A futás az a mozgásforma, ahol az egész testsúlyunkat vagyunk kénytelenek “cipelni”. Elrugaszkodunk és – a sebességtől függően – hosszabb rövidebb ideig a levegőben tartózkodunk. Ezután jön a legnehezebb szakasz: a talajfogás. Itt van a legnagyobb szükség az erős törzs- és lábizomzatra. A hegyre való fel-és lefutások során – az emelkedő vagy lejtő szögétől, valamint a sebességtől függően sokszorosára nőhet a futómozgásban résztvevő izmok terhelése, és így jelentős erőnövekedés érhető el. Növeli a lépésfrekvenciát és a lépéshosszt. A futósebesség a lépésfrekvenciától (vagy:lépésszámtól) és a lépéshossztól függ.
A hegyre futás többek között a combemelő izmokat erősíti, ami a lépéshossz-növelés egyik kulcsa. Az enyhe lejtőn való lendületes futás a lépésfrekvencia fokozásának kiváló eszköze. Segít a helyes karmunka beidegzésében. Az intenzív felfelé futás szinte végrehajthatatlan hangsúlyozott karmunka nélkül. Ennek beidegződése, vagyis a kar helyes használatának “felfedezése” a síkfutás technikáját is javítja. Növeli a koordinációt és fejleszti az egyensúly érzéket nagyobb sebességű futásnál.
Gyors lefelé futásnál a támaszfázis ideje csökken, ami bizonytalanabb egyensúlyi helyzetet eredményez. A fenti hatásokat lendületes lejtő-futásokkal tudjuk elérni. Fejleszti az erőállóképességet. Hosszabb emelkedőn való tartós futással úgy növelhetjük erőállóképességünket, hogy közben – a rövidebb repülőfázisnak köszönhetően- kímélhetjük a csonthártyát és a térdízületet.

Érdekesség: sokan választják a hegyi-, ill. terepedzést. Ennek hatására nő a sebesség, az erő, és az állóképesség. Nem véletlen, hogy a futball világbajnokságon résztvevő csapatok közül sokan (pl. franciák, olaszok, angolok, németek) vonultak el magaslati edzőtáborba.

 

Szolnok, 2021. december 21.                                                            Bordács Balázs